Tips om gezond vegetarisch te eten

Veel mensen denken dat een vegetarisch dieet aanhouden niet gezond kan zijn. Nu weet ik uit eigen ervaring dat dit juist heel gezond is. Ik ben al 11 jaar vegetariër, zonder problemen. Ik eet voornamelijk wat ik lekker vind en zorg dat ik altijd gevarieerd eet. Af en toe slik ik ijzertabletten, omdat mijn bloeddruk soms aan de lage kant is. Dit zit in de familie, maar het wordt extra versterkt omdat ik geen vlees eet. Als je vegetariër wordt is het daarom wel verstandig om op je voeding te letten. Je weet nooit hoe je lichaam reageert op die omschakeling. In vlees zitten bepaalde eiwitten en ijzers die je nodig hebt. Deze zijn prima vervangbaar, dit moet je alleen even weten. Dit geldt eigenlijk voor iedereen, maar gevarieerd eten is het belangrijkst. Hieronder vind je een overzicht van alle voedingsstoffen die je als vegetariër in de gaten moet houden.

Eiwitten

In vlees zitten eiwitten die direct door ons lichaam worden opgenomen. Dit komt doordat de structuur van vlees overeenkomt met de structuur van menselijke eiwitten. Als je geen vlees eet moet je dus je eiwitten uit andere producten halen. In ei, kaas en soja zitten veel eiwitten. Je moet er op letten dat je genoeg eiwitrijke producten eet tijdens je maaltijd.

Ijzer

Ook hierbij geldt weer dat het ijzer in vlees direct door ons lichaam wordt opgenomen. Gelukkig is dierlijk ijzer prima te vervangen door een maaltijd te eten dat rijk is aan vitamine C en door voedingssupplementen te slikken.

Vitamine A, D, E en K

Al deze vitamines zitten ook in plantaardige voeding, zoals in groentes en in plantaardige olie. Alleen de plantaardige variant van vitamine D wordt minder goed op opgenomen door je lichaam. Het is daarom verstandig om vitamine D tabletjes te slikken.

Omega 3

Omega 3 is belangrijk voor je lichaam omdat het de ontstekingsprocessen in toom houden en het is ook een bouwstof voor je lichaamscellen. Je hersenen bestaan uit veel cellen, deze hebben dus veel omega 3 nodig. Rijke omega 3 voedingsbronnen zijn: eieren, zaden, walnoten en lijnzaad. Veel margarine- en bak en braadproducenten maken reclame dat hun producten rijk aan omega 3 zijn. Omega 3 gaat kapot bij verhitting, er blijft dus niets van over. Margarine is een zeer chemisch product, dat is dus nooit goed voor je.

Ook als vegetariër zijn er genoeg lekkere dingen om te eten. Zorg er alleen voor dat je al je vitamines binnenkrijgt en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: eet gevarieerd.

Plaats een reactie