Gezonde groentjes

Groente zijn gezond. Dat is een feit. Maar zouden wij ook zonder groenten kunnen overleven? Uit onderzoek is gebleken dat ze ons levensbeschermende stoffen leveren, zogenoemde ‘antioxidanten’. Deze beschermen ons en zorgen ervoor dat we minder risico lopen op ernstige ziekten. Verder zijn groenten heel goed voor je hersenen en ook voor je uiterlijk. Er zijn heel veel soorten groenten, en ik ben dol op de meeste, maar wat zijn nu de gezondste groentjes?

Nummer 1: Groenten met groene bladeren

Zoals: spinazie, boerenkool, peterselie en alle slasoorten. Deze groenten bevatten veel vitamines zoals, B, C, E en K, maar ook magnesium, ijzer, calcium en kalium.

Nummer 2: Kolen

Allerlei soorten kolen zoals, broccoli, bloemkool en rode kool. Ze behouden het meeste van hun voedingsstoffen als ze rauw worden gegeten of worden gestoomd. Ze bevatten een stof, sulforafaan, die een gunstige werking heeft tegen de bescherming van bepaalde soorten kanker. Verder zitten ze boordevol vitamine C, K, B11, ijzer en kalium.

BronNummer 3: Wortel

Een lekkere groente om rauw te eten en om te snacken. Ideaal want ook deze zit vol met goede voedingstoffen zoals magnesium, kalium, foliumzuur en vitamine A, B, C en K.

Nummer 4: Tomaten

De vrucht is supergezond, dit in tegenstelling tot de rest van de plant. Deze is namelijk giftig. De vrucht bevat vitamine C, B1, B2, B6, kalium, fosfor en magnesium. Bovendien beschikt de tomaat over de kleurstof, lycopeen, deze kan menselijke cellen beschermen tegen uitlaatgassen en tegen tabaksrook. Prima vrucht om nu te eten, met het hele opwarming-van-de-aarde-verhaal.

peulvruchtenNummer 5: Peulvruchten

Eigenlijk zijn peulvruchten zaden uit peulen, zoals erwten, tuinbonen en linzen. Maar ze worden op dezelfde manier gekookt als groenten en veel mensen eten ze ook als groenten. Peulvruchten zitten vol met ijzers en eiwitten en zijn dus een goede vervanging van vlees. Ook bevatten ze weer veel vezels, magnesium, kalium en calcium.

Nummer 6: Asperges

De jonge scheuten worden geteeld als groenten. Witte asperges zijn in de grond gegroeid en zijn niet in aanraking gekomen met licht en groene asperges groeien boven de grond. Beide bevatten veel vitamine K, C, foliumzuur en kalium. Asperges werken ook vochtafdrijvend en de stof ‘inuline’ stimuleert de goede bacteriën in de darmen.

uienNummer 7: Allium familie

Tot de allium familie behoren onder andere: ui, bosui, knoflook, prei, gele – en rode ui en zilveruitjes. Ze zijn erg gezond en hebben antibacteriële en antivirale capaciteiten. Uien zijn een effectief antibioticum. Ook hier geldt weer, ze zijn het meest voedzaam als ze rauw gegeten worden.

zoeteaardappelNummer 8: Zoete aardappels

De zoete aardappel is een zetmeelhoudende knol, een verdikking van de wortels. Ook deze zijn weer supergezond en bevatten vitamine A, B, C, K, kalium, ijzers en vezels. Ze kunnen bereidt worden als een gewone aardappels, maar ze zijn ook lekker om rauw te eten.

paprikaNummer 9: Paprika

Paprika is familie van de chilipeper. Je hebt ze in allerlei kleuren. Ze bevatten veel mangaan, kalium, vitamine A, B, C en K.

pompoenNummer 10: Pompoen

Een heerlijke groente, helaas eet ik het te weinig. Je kunt er van alles mee maken en ze zijn ook weer supergezond. Pompoen zit vol met kalium, vezels en vitamine A en C.

Groenten zijn altijd gezond, maar zorg wel dat je varieert. Met zoveel keus, is dat niet zo moeilijk.

Plaats een reactie

1 comment