Gezond veganistisch eten

Iedere gezonde levensstijl begint met gevarieerd eten. Zo ook die van een veganist. Ik heb gemerkt dat sinds ik veganistisch eet (vandaag zes dagen, dus ja, ik kom net kijken 😉 ) ik bewuster met mijn voeding bezig ben. Ik vind het positief dat ik nu veel meer weet wat ik eet.

Een veganistische levensstijl is vaak heel gezond. De meeste veganisten krijgen namelijk meer vezels binnen dan niet-veganisten, omdat zij meer groenten en fruit eten. Als veganist moet je iets creatiever met je eten omgaan en stop je niet alles klakkeloos in je mond. Maar een veganist heeft zeker nog genoeg keus in voedingsmiddelen. Zo eten zij groeten/fruit, granen, noten/zaden, peulvruchten, kiemen, kruiden, paddestoelen en zweewieren.

Vitamines

noten_zaden

Een veganist moet, net als een vegetariër, erop letten dat hij of zij genoeg vitamine B12 binnenkrijgt. Vitamine B12 zit namelijk van nature uitsluitend in dierlijke producten. Dus de makkelijkste manier om dit binnen te krijgen is door voedingssupplementen te slikken.

Zeewier bevat omega 3, vissen eten zeewier. Dus als mensen vis eten krijgen zij omega 3 binnen. Maar je kunt natuurlijk ook gewoon direct je eigen vitamines binnen krijgen door zeewier te eten. Dat lijkt mij niet echt een straf, want wie is er nou niet dol op sushi?! Verder zijn de gezonde omega’s ook te halen uit lijnzaad en walnoten.

Genieten

Als veganist is het soms moeilijk om uitsluitend veganistisch te eten. Als je uiteten gaat, kun je gewoon niet precies weten wat er in je eten zit. Veel veganisten proberen er daarom zoveel mogelijk rekening mee te houden, maar als zij uiteten gaan willen ze wel kunnen genieten zonder zich de hele tijd zorgen te maken over wat er in hun eten zit. Daarom ben ik deze maand voor 90% veganist. Ik heb namelijk een paar etentjes gepland staan. Maar thuis eet ik uitsluitend veganistisch en dat bevalt best goed! 🙂

Plaats een reactie