Een plantaardig dieet

Waarom plantaardig eten? Nou… waarom niet? Een plantaardig dieet heeft zoveel voordelen!

govegan

Dierenleed

Ik ben om verschillende redenen plantaardig gaan eten. Maar mijn hoofdreden is, dat ik niets met de bio-industrie te maken wil hebben.

De vraag naar melk blijft stijgen. Een gewone Nederlandse melkkoe levert per jaar 8000 kg melk. Een eeuw geleden hoefde de melkkoeien nog niet eens de helft te produceren. 8000 kg melk kost een koe net zoveel energie als acht uur hardlopen voor een mens. Je kunt wel bedenken dat dit op zijn zachts gezegd geen pretje voor haar is.

Eieren horen ook niet thuis in een plantaardig dieet, maar er zijn wel diervriendelijke eieren te koop. De code op het ei geeft aan hoe diervriendelijk het leventje van de kip is.
– Begincijfer 0 – biologisch eicutechicken
– Begincijfer 1 – vrije-uitloopei
– Begincijfer 2 – scharrelei
– Begincijfer 3 – legbatterij-ei

Op de legbatterij-eieren is een verbod. Helaas blijkt uit onderzoek dat ondanks het verbod, in zuidelijke en oostelijke Europese landen veel kippen worden gehouden in legbatterijen. Deze eieren worden verwerkt in pasta, brood en koekjes, die ook in Nederland worden verkocht. Kijk, dat is dan weer een probleem.

Eigen gezondheid

Een plantaardig dieet is heel gezond. Veel mensen denken dat je van alles tekort komt, maar alle dierlijke producten zijn prima te vervangen voor plantaardige voeding.

Veel onderzoeken laten zien dat een plantaardig dieet de kans op diabetes, hart- en vaatziekten en kanker verkleint. Chronische ziekte kunnen met 80 procent worden verminderd door plantaardige voeding. De documentaire Forks Over Knives was voor mij een echte eyeopener. De voedselindustrie wordt goed uitgelegd en de documentaire laat de waarheid achter ons eten zien.

Die waarheid is hard, maar des te beter om te weten. De voedselproductie is de pan uitgerezen. Mensen stoppen zich vol met schadelijke producten. Hierdoor worden zij eerder ziek. Een gemiddelde Nederlander geeft € 356,- uit aan medicijnen. Het probleem moet bij de kern worden aanpakt en dat is bij het voedingspatroon.

Maar de media helpen vaak niet mee aan het creëren van een gezond voedingspatroon. Melk is daar een voorbeeld van. Iedereen denk dat het goed voor je is. Je krijgt sterke botten, je kunt niet zonder. Fabels! Uit jarenlang onderzoek, onder zowel kinderen als volwassenen, is gebleken dat botten niet sterker worden door melkconsumptie. Ook botontkalking wordt niet verminderd door melk. Sterker nog, in landen waar weinig zuivel wordt geconsumeerd komt het juist minder vaak voor. Een hoge inname van dierlijke eiwitten lijkt een deel van het probleem te vormen. Het lichaam kan calcium dan minder goed vasthouden.

Milieu

ecologische voetafdruk
Een tijdje geleden testte ik mijn ecologische ‘voetafdruk’ via target=”_blank”>Wereld Natuur Fonds. Ik had gelezen dat Nederland in de top 10 staat van landen met de grootste ecologische ‘voetafdruk’. Dit houdt in dat onze persoonlijke levensstijl veel invloed heeft op onze aarde. Wat bleek: met mijn plantaardige dieet scoor ik ruim onder het gemiddelde. De impact van de vlees- en zuivelindustrie op het milieu is enorm.

Een aantal feiten op een rij:
• Graan en soja zijn goede voedingsbronnen voor ons. Toch gebruiken wij bijna 40% van de graanoogst en 90% van de sojabonenoogst in de wereld voor ons veevoer. Wat eigenlijk heel vreemd is, als je bedenkt dat wereldwijd één miljard mensen honger lijden.
• Alleen al voor het verbouwen van veevoer -dit is nodig voor de Nederlandse vleesconsumptie- zou 87 % van de oppervlakte van Nederland nodig zijn. Die ruimte wordt nu voornamelijk in het buitenland in beslag genomen.
• Wereldwijd lijden twee miljard mensen aan waterschaarste, terwijl voor de productie van één liter melk maar liefst 1000 liter water nodig is.
• Eén vijfde van de uitstoot van broeikasgassen is afkomstig van de veehouderij.
• De veehouderij produceert meer mest dan we kunnen gebruiken voor bemesting van gras- en akkerlanden. Bepaalde stoffen uit mest, zoals fosfaat, nitraat en ammoniak, kunnen door regen of wind terechtkomen in het grond- en oppervlaktewater. Dat zorgt voor verzuring en vermesting van de natuur.

Jouw eigen levensstijl

Een plantaardige levensstijl moet bij je passen. Ik wil daarom ook niet zeggen dat iedereen zo moet gaan leven. Maar met een paar kleine aanpassingen kom je al een heel eind.

– Probeer minder vlees te eten. Beperkt het tot een paar keer per week.
– Vervang boter voor plantaardige boter. Voor op brood kun je kiezen voor het merk Alpro Soja en om te bakken en braden kun je margarine en olijfolie gebruiken
– Zin in een snack? Een paar chippies op zijn tijd mag natuurlijk best, maar een handvol noten of popcorn is al een stuk gezonder.
– Tot slot, probeer bewuster te worden van wat je eet. Waar komt het vandaan? Hoe is het geproduceerd? Denk daar eerst aan voordat je het in je mond stopt. Stuk beter voor de lijn gelijk 🙂

vegan-plantaardigdieet

Plaats een reactie