Veganist: What not to eat

Een veganist eet niets dat van dieren afkomstig is. Ook maken zij geen gebruik van dierlijke producten, zoals van leer en wol. Ik ga inmiddels drie weken door het leven als veganist en ik merk dat er in veel voedingsmiddelen ‘verborgen’ dierlijke ingrediënten zitten. De laatste drie weken ben ik dus aardig wat tijd kwijt geweest aan het lezen van ingrediëntenlijsten. Ook verbaasde ik mij steeds weer dat er in zoveel producten dierlijke ingrediënten zijn verwerkt. Is dit echt nodig vraag ik mij af..

(meer…)

Gepofte aardappels met ratatouille

Aardappels.. ik ben er niet dol op. Toch vind ik dat ik een paar keer per maand aardappels moet eten, waarom ik dit vind is een goede vraag. Misschien toch een gewoonte van vroeger, toen aardappels nog het meest gangbare avondeten waren. Maar die paar keer per maand dat ik aardappels ‘moet’ eten, probeer ik er altijd iets creatiefs van te maken. En eigenlijk vind ik aardappels dan ineens wel heel lekker.

Ingrediënten

gepofte_aardappels
– 800 gram aardappels
– 1 courgette in blokjes
– 1 vleestomaat in blokjes
– 1 kleine broccoli
– 1 winterpeen in kleine stukjes
– 1 ui in ringen
– Pijnboompitten
– Olijven
– Rucola
– 2 theelepels komijn
– Rozemarijn
– 2 teentjes knoflook
– Peper & Zout

Om de aardappels te poffen heb je een ovenschaal en aluminiumfolie nodig.

Bereiden

Verwarm de oven voor op 220 °C. Spoel de aardappels schoon en haal eventuele vieze plekjes met een mesje weg. Leg de aardappels vervolgens één voor één in een stukje aluminiumfolie, strooi hier wat zout en rozemarijn overheen. Vouw de folie dicht en leg de aardappel in een ovenschool. Herhaal dit bij alle aardappels. Zet de aardappels 45 tot 50 minuten in de oven.

Kook de winterpeen en de broccoli in 8 minuutjes beetgaar. Fruit de knoflook en ui in een wokpan. Bak vervolgens de courgette mee. Na 5 minuten kunnen de broccoli en winterpeen worden toegevoegd aan het geheel, bak dit 2 minuten. Daarna kunnen de blokjes tomaat, de olijven en pijnboompitten worden toegevoegd. Breng op smaak met komijn, peper en zout. Haal de pan van het vuur en roer wat rucola door de groenten.

Als de aardappels klaar zijn, haal je ze voorzichtig uit de aluminiumfolie. Pas op dat je je handen niet brandt. De aardappels kunnen gelijk gegeten worden.

Eet smakelijk